Repositório UNIFEI UNIFEI - Campus 1: Itajubá PPG - Programas de Pós Graduação Dissertações
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dc.creatorMOURA, Exdras Deivys Alves-
dc.date.issued2003-10-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/3511-
dc.description.abstractThe present work it’s divided in three principal part’s:  Study of theory approaching the concepts and features on vehicular suspensions and its components, on ride comfort related to the vehicles and humans, and on fluids magneto-rheologicals.  The development of the model, where the mathematical methods of modeling of systems, the procedures used in the obtainment of model, hypothesis, simplifications, elements used and control systems are described. Three types of mathematical models are discussed, being that all are linear. One more simple with 1 degree-of-freedom (DOF), obtained easily in literature review, other of a ½ vehicle with 2 DOF, made up by chassis movements, and last one model of 4 DOF, than takes into account both rear and front axles connected to chassis of vehicle. The control system is then equating, and representation and simulation their occur through the presents tools in software Matlab©.  Simulations and Results Analysis. On this part are accomplished the simulations of equating of the passive, semi-active and active suspensions systems into of environment SIMULINK® of Matlab©. The numeric simulation is used for forecast of the performance on suspensions systems when the vehicle is submitted to the entered one or know movements, attained the vibrations responses at time and frequency domain. With the results of the simulations, it is argued the relative performance to the ride comfort of the passengers, the security, the stability and the xii viability of the passive, semi-active MR (magneto-rheological) and active suspensions systems, comparing the results of the simulation with values of other studies. Is concluded that the numerical model contribute for a success of control, and that the semi-active MR suspension system is a little less efficient mode, but enough effective, and more viable that the active suspension, in vibration control in ride vehicles.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Itajubápt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVibrações mecânicaspt_BR
dc.subjectConfortopt_BR
dc.subjectFluido magneto-reológicopt_BR
dc.subjectSuspensões veicularespt_BR
dc.subjectControle ativopt_BR
dc.titleEstudo de suspensões passiva, semi-ativa MR e ativapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.date.available2023-02-15-
dc.date.available2023-02-15T16:31:48Z-
dc.date.accessioned2023-02-15T16:31:48Z-
dc.contributor.advisor1LIMA JUNIOR, José Juliano-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5373288634703247pt_BR
dc.description.resumoO trabalho aqui apresentado se divide em três partes principais, a saber:  Estudo da teoria, abordando os conceitos e fundamentos sobre suspensões veiculares e seus componentes, conforto relacionado a veículos e a seres humanos e propriedades dos fluidos magneto-reológicos.  Desenvolvimento dos modelos, onde são descritos os métodos matemáticos de modelagem de sistemas, os procedimentos utilizados na obtenção dos modelos, hipóteses, simplificações, elementos usados e sistemas de controle. Três modelos matemáticos lineares são discutidos: o primeiro contendo um de 1gdl; o segundo de ½ veículo com 2gdl, composto pelos movimentos da carroceria e terceiro de 4gdl, sendo considerados os eixos dianteiro e traseiro conectados à carroceria do veículo.  Simulações e análise de resultados onde são realizadas as simulações com base nos equacionamentos dos sistemas de suspensão passiva, semi-ativa e ativa, com auxílio do software SIMULINK® do Matlab©. De posse dos resultados das simulações, discute-se o desempenho dos sistemas passivo, semi-ativo MR e ativo relativo ao conforto dos passageiros, à segurança, à estabilidade e à viabilidade comparando-se os resultados da simulação entre si e com outros autores. Conclui-se que o sistema com suspensão ativa é mais eficiente comparado ao sistema semi-ativo. Por outro lado, observa-se, pelos resultados obtidos, que o sistema semi-ativo MR contém características de desempenho e custo que o torna atrativo em relação ao sistema ativo.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIEM - Instituto de Engenharia Mecânicapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação: Mestrado - Engenharia Mecânicapt_BR
dc.publisher.initialsUNIFEIpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECÂNICApt_BR
dc.relation.referencesMOURA, Exdras Deivys Alves. Estudo de suspensões passiva, semi-ativa MR e ativa. 2003. 143 f. Dissertação. (Mestrado em Engenharia Mecânica) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2003.pt_BR
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