Repositório UNIFEI UNIFEI - Campus 2: Itabira PPG - Programas de Pós-Graduação Dissertações
Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/3908
Registro completo de metadados
Campo DCValorIdioma
dc.creatorVIANA, Welbersom Silva-
dc.date.issued2023-07-10-
dc.identifier.citationVIANA, Welbersom S. Análise do valor percebido para o aluno de graduação em uma instituição pública de ensino superior. Itabira, 2023. 103 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Engenharia de Produção) - Instituto de Engenharias Integradas, Universidade Federal de Itajubá, Campus Itabira, 2023pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/3908-
dc.description.abstractSeeking quality by adding value for the student can be very beneficial to higher education, not only from a financial point of view, but mainly from an institutional point of view. This search for value generation aims to attract and retain students. For this very reason, it is of paramount importance that higher education institutions (HEIs) have the strategic goal of maintaining a lasting relationship with their students. Currently, HEIs are faced with a paradox: on the one hand, the offer of higher education is growing rapidly, with the opening of several institutions, in addition to the fact of the popularization of higher education, granting wide access to students. However, on the other hand, each year there are increasing contingencies for education. Given this scenario, the search for quality adding value to the student is shown as a crucial means of differentiation for the creation of sustainable competitive advantage, aiming to attract and retain students. In a first step of this study, a systematic literature review was proposed in order to identify the components of perceived value cited in the literature. According to the research, in general, what most motivates the work is the search for the improvement of the relationship between institution and student. Subsequently, the survey methodology was adopted in order to collect, within the university, the student expectation about the perception of value. For the analysis of the data obtained in the research, the GRA method was used. This methodology makes it possible to synthesize and classify the various variables studied into useful information, demonstrating the best alternatives for the process. In general, the results can help higher education institutions to identify what adds value to the provision of services, according to the student. In this way, the GRA allowed for a ranking in which the quality dimension, the social dimension and the cost dimension were the three dimensions most considered by students, respectively.pt_BR
dc.description.sponsorshipAgência 1pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Itajubápt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSurveypt_BR
dc.subjectSurveypt_BR
dc.subjectGeração de Valorpt_BR
dc.subjectValue generationpt_BR
dc.subjectStudent Customerpt_BR
dc.subjectAluno Clientept_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectUniversity educationpt_BR
dc.subjectQualidade de Serviçopt_BR
dc.subjectService qualitypt_BR
dc.titleAnálise do valor percebido pelo aluno de graduação em uma instituição pública de ensino superiorpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.date.available2023-09-04-
dc.date.available2023-10-05T12:44:04Z-
dc.date.accessioned2023-10-05T12:44:04Z-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4042414416678847pt_BR
dc.contributor.advisor1SANTOS, Ana Carolina Oliveira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8173965029579689pt_BR
dc.contributor.advisor-co1OLIVEIRA, Carlos Henrique de-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8836560701123581pt_BR
dc.contributor.referee1SILVA, Carlos Eduardo Sanches da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7352874497617480pt_BR
dc.contributor.referee2PINTO, Janaína Antonino-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5662485196491600pt_BR
dc.description.resumoBuscar a qualidade agregando valor para o estudante, pode ser muito benéfico ao ensino superior, não apenas do ponto de vista financeiro, mas principalmente sob o aspecto institucional. Essa busca pela geração de valor tem como intuito atrair e reter estudantes. Por essa mesma razão, é de suma importância que as instituições de ensino superior (IES) tenham a meta estratégica de manter um relacionamento duradouro com os seus discentes. Atualmente, as IES se deparam com um paradoxo: por um lado se tem a oferta do ensino superior em franco crescimento, com a abertura de diversas instituições, soma-se a isso o fato da popularização do ensino superior, concedendo amplo acesso aos estudantes. Entretanto, por outro lado, a cada ano se observa os contingenciamentos cada vez maiores voltados para a educação. Diante desse cenário, a busca pela qualidade agregando valor para o aluno se mostra como um meio de diferenciação crucial para a criação de vantagem competitiva sustentável, visando atrair e reter alunos. Em uma primeira etapa deste estudo foi proposta uma revisão sistemática de literatura com o intuito de identificar os componentes de valor percebido citados na literatura. De acordo com as pesquisas, de uma forma geral o que mais motiva os trabalhos é a busca pela melhoria do relacionamento entre instituição e aluno. Posteriormente, foi adotada a metodologia survey com a finalidade de coletar, dentro da universidade, a expectativa discente sobre a percepção de valor. Para a análise dos dados obtidos na pesquisa, utilizou-se o método GRA. Essa metodologia possibilita sintetizar e classificar as diversas variáveis estudadas em informações úteis, demonstrando quais as melhores alternativas para o processo. De uma forma geral, os resultados poderão auxiliar as instituições de ensino superior na identificação do que agrega valor à prestação de serviços, de acordo com o aluno. Assim, a GRA permitiu um ranqueamento no qual se tem a dimensão qualidade, a dimensão social e a dimensão custo como as três dimensões mais consideradas pelos discentes, respectivamente.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPPG - Programas de Pós Graduação - Itabirapt_BR
dc.publisher.programPPG - Programas de Pós Graduação - Itabirapt_BR
dc.publisher.initialsUNIFEIpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS::ADMINISTRACAO DA PRODUCAOpt_BR
dc.relation.referencesALI, Faizan; ZHOU, Yuan; HUSSAIN, Kashif; NAIR, Pradeed Kumar; RAGAVAN, Neethiahnanthan Ari. Does higher education service quality effect student satisfaction, image and loyalty? A study of international students in Malaysian public universities. Quality Assurance in Education, Vol. 24, p 70-94, 2016. ALVES, Helena. The measurement of perceived value in higher education: a unidimensional approach. The Service Industries Journal, Vol. 31, p. 1943-1960, 2011. APARICIO-LEY, Eloisa; CAVAZOZ-ARROYO, Judith; PIZZINATTO, Nádia Kassouf. Perceived value of the university: background and consequences. Brazilian Journal of Marketing, p. 199-221, 2019. BALZER, William K. Lean higher education - Increasing the value and performance of university processes. Productivity Press, p. 7-12, 2014. BONETT, D. G.; WRIGHT, T. A. Cronbach‟s alpha reliability: Interval estimation, hypothesis testing, and sample size planning. Journal of Organizational Behavior, v. 36, n. 1, p. 3–15, 2015. BRASIL, MINISTÉRIO DO PLANEJAMENTO, Desenvolvimento e Gestão. Orçamentos da União: Exercício financeiro 2017 - Projeto de Lei Orçamentária. [S.l.]: Secretaria de Orçamento Federal. 2016. BROWN, Robert M.; MAZZAROL, Timothy William. The importance of institutional image to student satisfaction and loyalty within higher education. High Education, p. 81-95, 2009. BURGEES, Adrian; SENIOR, Carl; MOORES, Elisabeth. A 10-year case study on the changing determinants of university student satisfaction in the UK. Plos One, 2018. CÂMARA DOS DEPUTADOS. Universidades têm queda de investimentos constant desde 2015. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/768428-universidades-temqueda-de-investimentos-constante-desde-2015/. Acesso em 04 de mar. 2023. COMM, Clare; MATHAISEL, Dennis. A case study in applying Lean sustainability concepts to universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 6, 2005. DANESE, Pamela; MANFÉ, Valeria; ROMANO, Pietro. A systematic literature review on recent Lean research: state-of-the-art and future directions. International Journal of Management Reviews, Vol. 20, p. 579-605, 2018. DLACIC, Jasmina; ARSLANAGIC, Maja; KADIC-MAGLAJLIC, Selma; MARKOVIC, Suzana; RASPOR, Sanja. Exploring perceived service quality, perceived value, and repurchase intention in higher education using structural equation modelling. Total Quality Management & Business Excellence, p. 141-157, 2013. FORZA, Cipriano. Survey research in operations management: a process-based perspective. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 22, No. 2, p. 152194, 2002. GALLARZA, Martina G; SAURA, Irene Gil. Value dimensions, perceived value, satisfaction and loyalty: an investigation of university students travel behavior. Tourism Management, Vol. 27, p. 437–452, 2006. GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Maurício Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para a sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, p. 183-184, jan-mar 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ress/v23n1/2237-9622-ress-23-01-00183.pdf>. HALIMATUSSAKDIAH; TABRANI, Mirza; SAPUTRO, Nugroho. The mediation effect of student perceived value and satisfaction toward student perceived orientation and trust at the private higher education. International Journal of Business and Society, Vol. 19, p. 651660, 2018. HASHIM, Noor Azmi Bin; ABDULLATEEF, Aliyu Olayemi; SARKINDAJI, Bashir Danlami. The moderating influence of trust on the relationship between institutional image/reputation, perceived value on student loyalty in higher education institution. International Review of Management and Marketing, p. 122-128, 2015. KHAN, S. N.; MOHSIN, M. The power of emotional value: Exploring the effects of values on green product consumer choice behavior. Journal of CLeaner Production, Elsevier Ltd, Vol. 150, p. 65-74, 2017. LAI, Linda S. L.; TO, W. M.; LUNG, Jane W. Y.; LAI, T. M. The perceived value of higher education: the voice of chinese students. High Education, 2011. LI, Q. A novel Likert scale based on fuzzy sets theory. Expert Systems with Applications, n. 40, p. 1609-1618, 2013. LIU, Sifeng; FORREST, Jeffrey; YANG, Yingjie. A brief introduction to grey systems theory. Grey Systems: Theory and Application, Vol. 2, Nº 2, p. 89-104, 2012. MEKIĆ, Ensar; MEKIĆ, Emina. Impact of higher education service quality on student satisfaction and its influence on loyalty: focus on first cycle of studies at accredited heis in bh. International Conference on Economic and Social Studies, 2016. MELLA, Hanns de la Fuente; NAVARRO, Mercedes Marzo; RIQUELME, María Jésus Reyes. Análisis de la satisfacción universitaria en la facultad de ingeniería de la universidad de talca. Revista chilena de ingeniería, Vol. 18, Nº 3, p. 350-363, 2010. MIGUEL, Paulo Augusto Cauchick (Coor.). Metodologia de pesquisa em engenharia de produção e gestão de operações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. ISBN 9788535248913. MUSTAFFAA, Wan Salmuni Wan; HAMIDB, Mass Hareeza Ali; BINGC, Khuan Wai; RAHMAND, Rafiduraida Abdul. Investigating the relationship among service quality, emotional satisfaction and favorable behavioral intentions in higher education service experience. Procedia - Social and Behavioral Sciences, p 499-507, 2016. NEUMANN, Shelli; MOTHERSELL, William; MOTWANI, Jaideep. The need for implementing Lean in the public sector. International Journal of Business Excellence, Vol. 8, 2015. OGUNMOKUN, Oluwatobi A.; UNVERDI-CREIG, Gunce I.; SAID, Hamad; AVCI, Turgay; ELUWOLE, Kayode K. Consumer well-being through engagement and innovation in higher education: A conceptual model and research propositions. Journal Public Affairs, 2020. OHNO, T. O Sistema Toyota de Produção. Além da Produção em Larga Escala, 1997. PHAM, Hiep-Hung; LAI, Sue Ling; VUONG, Quan-Hoang. The role of subjective task value in forming satisfaction and loyalty among vietnamese international students: A structural equation model. Asia-Pacific Edu Res, p. 399-409, 2019. PNE MEC – Plano Nacional de Educação Ministério da Educação. Situação das metas dos planos de educação. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-deeducacao. Acesso em 15 de abr, 2023. PSOMAS, Evangelos; ANTONY, Jiju. Research gaps in Lean manufacturing: a systematic literature review. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 36, No. 5, p. 815-839, 2019. RADNOR, Zoe; JOHNSTON, Robert. Lean in UK Government: Internal efficiency or customer service. Production Planning & Control, Vol. 24, 2013. RIBEIRO, Wander Pinto; SHIBUTA, Harue Genghini; SILVA, Bárbara Salvador Barros da; OLIVEIRA, Carlos Henrique de; BRITO, Tarcísio Gonçalves de, OLIVEIRA, Leonardo Albergaria de. Otimização no processo de fresamento do aço inoxidável duplex UNS S32205 utilizando grey relational analisys. XV Congresso Ibero-americano de Engenharia Mecânica, Madri, Espanha, p. 22-24, 2022. SALEEM, Shahzadi Saima; MOOSA, Kamran; IMAM, Abeer; KHAN, Rashid Ahmed. Service quality and student satisfaction: the moderating role of university culture, reputation and price in education sector of Pakistan. Iranian Journal of Management Studies, Vol. 10, p. 237-258, 2017. SÁNCHEZ-FERNÁNDEZ, Raquel; INIESTA-BONILLO, M. Ángeles; SCHLESINGERDÍAZ, Walesska; RIVERA-TORRES, Pilar. Analysis of the value creation in higher institutions: a relational perspective. Theoretical and Applied Economics, Vol 17, No. 10, p. 25-36, 2010. SANTINI, Fernando de Oliveira; LADEIRA, Wagner Junior; SAMPAIO, Claudio Hoffmann; COSTA, Gustavo da Silva. Student satisfaction in higher education: a meta-analytic study. Journal of Marketing for Higher Education, 2017. SANTOS, Ana Carolina Oliveira. Agregação de valor no Desenvolvimento de Produtos Lean: modelo conceitual para inovações incrementais de bens duráveis. Universidade Federal de Itajubá - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, 2019. SANTOS, Ana Carolina Oliveira; SILVA, Carlos Eduardo Sanches da; BRAGA, Rodrigo Aparecido da Silva; CORRÊA, João Éderson; ALMEIDA, Fabrício Alves de. Customer value in Lean product development: conceptual model for incremental innovations. Systems Engineering, p. 281-293, 2020. SERAFIM, Milena Pavan; Compreendendo o atual momento da educação superior brasileira: cultivando a mais lúcida consciência. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, Vol. 24, n. 02, p. 351-356, jul. 2019. SHETH, J. N.; NEWMAN, B. I.; GROSS, B. L. Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, Elsevier, Vol. 22, n. 2, p. 159-170, 1991. SILVA, Matheus Leme da; OLIVEIRA, Sandra Cristina de; SANTOS, Monique Matsuda dos; SCALCO, Andréa Rossi. Uma análise da evasão discente em cursos de engenharia de uma universidade pública brasileira. Research, Society and Development, Vol. 9, n 8, 2020. SUÁREZ-BARRAZA, Manuel F; SMITH, Tricia; DAHLGAARD-PARK, Su Mi. Lean Service: A literature analysis and classification. Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 23, p. 359-380, 2012. SWEENEY, J. C.; SOUTAR, G. N. Consumer perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, Elsevier, Vol. 77, n. 2, p. 203-220, 2001. TAPPING, D.; SHUKER, T. Lean Office. Gerenciamento do Fluxo de Valor, 2010. TEEROOVENGADUN, Viraiyan; NUNKOO, Robin; GRONROOS, Christian; KAMALANABHAN, T.J.; SEEBALUCK, Ashley Keshwar. Higher education service quality, student satisfaction and loyalty - Validating the HESQUAL scale and testing an improved structural model. Quality Assurance in Education, Vol. 27, p. 427-445, 2019. TRANFIELD, David; DENYER, David; SMART, Palminder. Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, Vol. 14, p. 207-222, 2003. UNESP – Por que o número de jovens que se candidatam a uma vaga no ensino superior gratuito tem caído nos últimos anos? Disponível em: https://jornal.unesp.br/2023/06/22/por-que-o-numero-de-jovens-que-se-candidatam-a-umavaga-no-ensino-superior-gratuito-tem-caido-nos-ultimos-anos/. Acesso em 21 de ago, 2023. WOMACK, J. P.; JONES, D. T.; ROOS, D. A máquina que mudou o mundo, 1992. WOODRUFF, Robert B. Costumer value: The next source for competitive advantage. Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 25 No. 2, p. 139-153, 1997. ZEITHAML, V. Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, p. 2–22, 1988pt_BR
dc.title.alternativeAnalysis of the value perceived by the graduate student at a public higher education institutionpt_BR
Aparece nas coleções:Dissertações

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
Dissertação Welbersom Silva Viana.pdfVIANA, Welbersom S. Análise do valor percebido para o aluno de graduação em uma instituição pública de ensino superior. Itabira, 2023. 103 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Engenharia de Produção) - Instituto de Engenharias Integradas, Universidade Federal de Itajubá, Campus Itabira, 20233,43 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.