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A comparison of machine learning regression models for critical bus voltage and load mapping with regards to max reactive power in pv buses.

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dc.creator FACHINI, Fernando
dc.date.issued 2020-12-10
dc.identifier.uri https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/2277
dc.description.abstract The aim of this master thesis is to compare voltage and system loading mapping capabilities of a variety of regression algorithms, such as Adaptive Network based Fuzzy Inference System (ANFIS), Artificial Neural Networks (ANN), K-Nearest Neighbors (KNN), Support Vector Regression (SVR), and Decision Tree (DT). A voltage sensitivity matrix is generated from the power flow Jacobian matrix for a loading scenario near the unstable point. Principal Component Analysis (PCA) is used to separate the system, close to the critical point, in order to group the buses into coherent voltage controlling areas. For different reactive power injection scenarios, we have different bus voltages that can be mapped by the aforementioned regression algorithms. The algorithms are trained with limited amounts of data, in order to establish a fair comparison between them. The present work shows that ANFIS and KNN have a better performance in critical voltage and load prediction when compared to the rest. The academic IEEE 14 and 118 bus systems are employed with all its limits considered, so the results may be reproduced. pt_BR
dc.description.sponsorship Agência 1 pt_BR
dc.language eng pt_BR
dc.publisher Universidade Federal de Itajubá pt_BR
dc.rights Acesso Aberto pt_BR
dc.subject Algoritmos de regressão pt_BR
dc.subject ANFIS pt_BR
dc.subject KNN pt_BR
dc.subject PCA pt_BR
dc.subject Áreas de controle de tensão pt_BR
dc.title A comparison of machine learning regression models for critical bus voltage and load mapping with regards to max reactive power in pv buses. pt_BR
dc.type Dissertação pt_BR
dc.date.available 2021-02-11
dc.date.available 2021-02-11T13:37:41Z
dc.date.accessioned 2021-02-11T13:37:41Z
dc.creator.Lattes http://lattes.cnpq.br/3862818185057428 pt_BR
dc.contributor.advisor1 FULY, Benedito Isaias Lima
dc.contributor.advisor1Lattes http://lattes.cnpq.br/7147889968100804 pt_BR
dc.description.resumo O objetivo desta dissertação de mestrado é comparar as capacidades de mapeamento de tensão e carregamento do sistema para uma variedade de algoritmos de regressão, como Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS), Artificial Neural Networks (ANN), KNearest Neighbors (KNN), Support Vector Regression (SVR) e Decition Tree (DT). Uma matriz de sensibilidade à tensão é gerada a partir da matriz Jacobiana do fluxo de potência para um cenário de carregamento próximo ao ponto instável. A Análise de Componentes Principais (PCA) é usada para separar o sistema, próximo ao ponto crítico, a fim de agrupar os barramentos em áreas de controle de tensão coerentes. Para diferentes cenários de injeção de potência reativa, temos diferentes tensões de barramento que podem ser mapeadas pelos algoritmos de regressão mencionados acima. Os algoritmos são treinados com quantidades limitadas de dados, a fim de estabelecer uma comparação justa entre eles. O presente trabalho mostra que ANFIS e KNN têm um melhor desempenho em tensão crítica e previsão de carga quando comparados aos demais. Os sistemas de barramento acadêmico IEEE 14 e 118 são empregados com todos os seus limites considerados, portanto os resultados podem ser reproduzidos. pt_BR
dc.publisher.country Brasil pt_BR
dc.publisher.department IESTI - Instituto de Engenharia de Sistemas e Tecnologia da Informação pt_BR
dc.publisher.program Programa de Pós-Graduação: Mestrado - Engenharia Elétrica pt_BR
dc.publisher.initials UNIFEI pt_BR
dc.subject.cnpq CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELÉTRICA::SISTEMAS ELÉTRICOS DE POTÊNCIA pt_BR
dc.relation.references FACHINI, Fernando. A comparison of machine learning regression models for critical bus voltage and load mapping with regards to max reactive power in pv buses. 2020. 65 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2020. pt_BR


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